کنترل موتورهای روتور سیم پیچی شده  داونلود کل مقاله

موتورهای روتور سیم پیچی شده با توجه به ساختار خود قابلیت ارایه گشتاور بالا ( حداکثر ) را در هنگام راه اندازی از سرعت صفر دارا می باشند که این خود بزرگترین مزیت اینگونه موتورها نسبت به برادرهای ناتنی خود – موتورهای قفس سنجابی است.

داشتن چنین خصوصیتی کاربری ویژه ای به موتور روتور سیم پیچی شده داده که بعلت وجود سه حلقه ی لغزنده سه کلاف روتور بر روی شفت به موتورهای slip ring نیز مشهور هستند، از جمله این کاربری ها ، راه اندازی تجهیزاتی است که دارای میزان بار بالا در هنگام راه اندازی هستند مانند فن های بزرگ با اینرسی زیاد ، پمپ هایی با هد استاتیکی بالا و یا جرثقیل ها.

در موارد کاربری که کنترل سرعت مهم نیست و اهمیتی ندارد و هدف از بکارگیری موتور روتور سیم پیچی شده راه اندازی موتور زیر بار و رسیدن به سرعت نامی است کنترل موتور با بانک مقاومتی ( مقاومت اهمی خشک و یا مایع ) به انجام می رسد که می توان فن یا پمپ را نام برد.

این کار از آنجا میسر می گردد که کنترل میزان گشتاور را می توان با تنظیمات مقدار مقاومت روتور به انجام رساند. به زبان دیگر برای آنکه موتور با گشتاور بالا راه اندازی شود و در طول راه اندازی تا رسیدن به سرعت نامی و بار نامی،  گشتاور بالا را نگهدارد با تنطیم مقاومت های سر سیم پیچ روتور و حذف پله ای آنها برای افزایش سرعت تا سرعت نامی به این مقصود دست پیدا می کنند.

اما در کاربری هایی که میزان سرعت در تمامی زمان کارکرد موتور باید کنترل گردد و رسیدن به سرعت نامی هدف نهایی نمی باشد بلکه در اختیار داشتن گشتاور موتور در تمامی دامنه سرعت موتور از صفر تا سرعت نامی مد نظر می باشد بمانند جرثقیل ، از کنترل ولتاژ استاتور بهره گیری می گردد.

ادامه مطلب در  ذیل : وزش الکتروموتور،سنسور دما،فوکه،focquet , موتور،موتور صنعتی،موتور توان بالا،موتور اروپایی،موتور دریایی،موتور سه فاز،موتور با درایو،موتور معدنی

آشنایی با نویسنده