انتخاب درایو موتورهای قفس سنجابی

 

با افزایش کاربرد درایوها یا همان کنترل کننده های فرکانسی دور موتورهای الکتریکی در صنعت، بسیاری از ارایه کنندگان تجهیزات عام برق صنعتی نیز اقدام به تامین این تجهیز کرده اند بگونه ای که با فقط یک استدلال ساده “درایو با توان یک پله بالاتر” نقش نگاه فنی بر این کالا را منکر شده و الزاما این قانون که بسته به شرایطی صحیح هم می باشد را تام و تمام دانسته و فروش را براساس آن پیش می برند و البته استقبال از درایوها بعلت کاربری مناسب و مزایایی که دارند ایشان را نسبت به چنین اقدامی تشویق نیز می کند . بازاری مناسب که عموماَ با ضعف دانش فنی در بخش مصرف کنندگان و بعضا تامین کنندگان نیز روبرو شده است. اما نکته اصلی که عموماَ مورد توجه قرار نمی گیرد نکات فنی پایه و مهم در انتخاب درایو می باشد. به علت دانش کم و عدم توجه به نیازهای فنی، بهره مندی از قابلیت های مثبت درایوها در برخی از موارد جایش را با  برخورداری از اشکالات زیاد در عدم کاربرد صحیح داده است. در این مقاله به اجمال سعی شده است به نکان اصلی در انتخاب درایو توجه شود از بار، موتور و البته خود درایو دانستنی های کاربردی تقدیم می گردد که بینش اهالی فن را در استفاده از این تجهیز گسترش خواهد داد.

درایوها تجهیزاتی الکترونیکی هستند، همین جمله به اندازه کافی میزان پیچیدگی، دقت و صد البته ضربه پذیری و حساس بودن این تجهیز را نشان می دهد.

درایوها برای کنترل و تحت فرمان قرار دادن دو شاخصه اصلی اختراع شده و مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. کنترل سرعت
  2. کنترل گشتاور

کنترل سرعت :

کنترل سرعت موتورهای قفس سنجابی در درایوها با کنترل فرکانس منبع تغذیه آنها انجام می گردد، بدین منظور درایو که حکم منبع تغذیه را برای موتور دارد و با آن سری قرار می گیرد، فرکانس خروجی خود را از صفر تا میزان تایید شده کاربر ( SET POINT ) ارائه می دهد این میزان می تواند بیش از فرکانس نامی موتور ( بصورت معمول ۵۰ هرتز ) هم افزایش داشته باشد.

کنترل گشتاور :

گشتاور فاکتوری است که از تقابل دو میدان مغناطیسی حاصل از استاتور و روتور در فاصله هوایی مابین آندو بوجود می آید. با کنترل میزان شار استاتور ( در موتورهای فقس سنجابی ) می توان میزان گشتاور تولیدی را نیز تحت اختیار داشت. گشتاور با ولتاژ و جریان رابطه دارد و درایو با کنترل ولتاژ و سنجش میزان جریان،  گشتاور را تحت کنترل و رصد خود قرار می دهد.

باید خاطر نشان کنم که جریان حاصل از نیاز موتور به نیروی بیشتر ( گشتاور بیشتر ) برای جواب دهی به بار را موتور از درایو می کشد و  درایو در میزان جریانکشی برای پاسخگویی به افزایش بار دخالتی ندارد و آنرا کاهش نمی دهد چرا که کاهش این جریان به معنی از دست رفتن گشتاور و نیروی لازم برای کنترل بار بوده و بار رها می گردد لذا چنین افزایش جریانی که بر اثر نیاز موتور می باشد را درایو کاهش نمی دهد ( البته اگر افزایش میزان جریان به معنای رسیدن به بیش باری یا بیش جریانی که در درایو بعنوان خط هشدار یا خطا در نظر گرفته شده باشد برسد درایو آنرا اعلام و از کارکرد موتور زیر بار بیش از اندازه جلوگیری خواهد کرد. )

اما در مواردی که جریان مورد استفاده موتور بیش از نیاز به کنترل بار می باشد، و جریان اضافی در موتور تلف گردد و بصورت حرارت مستهلک شود، درایو با  کاهش آن و رساندن به حد مطلوب ، در کاهش مصرف و بطبع  “صرفه جویی” اقدام می کند.

پس درایو گشتاور را با میزان ولتاژ و جریان کنترل می کنند.

لذا کلیدی ترین نکته انتخاب درایو را می توان در جمله زیر خلاصه کرد

فاکتور اصلی در انتخاب یک درایو ” جریان ” است.

کلمات کلیدی : نوع کاربری،نوع بار،محیط،منبع تغذیه،اثرات منفی درایو،آپشن ها ی درایو،انتخاب موتور،تنظیم برنامه دقیق و صحیح درایو،پمپ، تسمه نقاله، کمپرسور،جابجا کننده های بار ( جرثقیل ها )،سنسور بیرونی،کنترل ضربه کله قوچی،بار با گشتاور سهموی ( سهمی شکل )،بار با گشتاور ثابت،بار با توان ثابت،گشتاور ثابت،اکسترودرها،منبع تغذیه،ولتاژ ورودی و خروجی درایوها،نوع سربندی ترانس،کیفیت ولتاژ،پل های یکسوساز،اثرات منفی درایو،ایجاد ولتاژ ضربه ای،ایجاد هارمونیک ها،جریان بیرینگ مخرب،افزایش دمای موتور،ایجاد صدای آکوستیک در موتور،محدودیت در فاصله موتور تا درایو،ایجاد نویز الکترومغناطیسی،آپشن های درایو،فیلتر du/dt،فیلتر سینوسی،ماژول های انکودر،اتصال به شبکه های صنعتی،ارتفاع از سطح دریا،رژیم کاری ( Duty Cycle )،IC416 ،کلاس دمایی،کلاس عایقی،سرویس فکتور ،انکودر،تاکوژنراتور

ادامه مطلب  در  نوشتار زیر :

آشنایی با نویسنده