مشاوره تخصصی الکتروموتور ( موتور الکتریکی )

 

عدم کارایی الکتروموتور (موتورالکتریکی ) ، تریپ تجهیزات حفاظتی ، هزینه های نگهداری غیر معمول به مانند تعویض زود هنگام بیرینگ ها، هزینه بالای برق مصرفی و نهایتا خریدهای پی درپی الکتروموتورهای جایگزین، پدیده است معمول برای بسیاری از صنایع متوسط و کوچک و برخی از صنایع بزرگ.

ساختار مستحکم و کارکرد ساده موتورهای الکتریکی، عدم امکان درک دیداری وجود تغییرات کیفیتی  از بیرون الکتروموتور، کاربردهای عمومی و در دسترس بودن الکتروموتورها، عدم شناخت تخصصی و فنی خریداران و بسیاری از فروشندگان، همگی عموماَ باعث ساده انگاری در ساختار و انتخاب آنها گشته است بصورتیکه برای خرید فقط به  واضح ترین و پایه ای ترین مشخصات که همان توان خروجی و دور  اکتفا می گردد و از بسیاری از جنبه های مکانیکی و الکتریکی تضمین کننده کارایی و طول عمر موتورها چشم پوشی می گردد که البته چنین روندی خیلی زود آن صنعت را تنیه می کند. چرا که آنها مجبور به هزینه برای پوشش ضعف در انتخاب خود می گردند.

این یک تنیه بسیار تاثیر گذار است چراکه صنعت برای کم کردن هزینه های خود و بالابردن درآمد تلاش می کند درحالیکه مجبور به پرداخت هزینه های غیر ضروری و قابل پیشگیری  برای موتورهای الکتریکی  درست انتخاب نشده خود می باشد و صد البته هم بدون الکتروموتور نمی تواند به حیات خود ادامه دهد؛  پس این دور باطل با هزینه کرد بالا ادامه می یابد. خرید الکتروموتور نامناسب -> هزینه بالای مصرفی -> نگهداری و تعمییر -> خرابی یا نقص -> خرید مجدد مشابه همان موتور

 

عمر مفید یک موتورالکتریکی در کشورهای صنعتی ۲۰ سال و در ایران کمتر از ۷ سال است، البته پایش آماری دقیقی متاسفانه در ایران به انجام نرسیده است اما سابقه ۱۲ ساله اینجانب در مشاوره، آموزش و تامین الکتروموتورها عمر مفید را بیشتر از ۷ سال نشان نمی دهد.

 

علت طول عمر الکتروموتورهای صنعتی نه فقط کیفیت موتورهای الکتریکی آنها بلکه انتخاب صحیح و اصولی الکتروموتورهای آنهاست. انتخابی براساس شناخت الکتروموتور، محیط، بار و …. که البته در ابتدا کمی وقت گیر است اما  به قول آبراهام لینکلن اگر ۶ ساعت برای قطع یک درخت وقت داشته باشم، ۴ ساعت  اول را صرف تیز کردن تبرم می کنم و یا  به قول خودمان ” کار ار محکم کاری عیب نمی کند”.

 

الگوی کوه یخ:

هزینه خرید الکتروموتور فقط  ۳% از کل هزینه های مورد نیاز موتور در طول عمر آن است و به درستی آنچه را که مشتریان می بینند هزینه آشکار اولیه خرید کالاست و نه هزینه های بسیار عظیم استفاده از آن. یک کوه یخ واقعی که فقط توجه بیننده ساده انگار را به بخش بیرونی و پدیدار خود جلب می کند حال آنکه بخش درونی و پنهان و صد البته مهم آن نا دیده گرفته می شود.

شگفت انگیز تر اینکه خریداران برای خرید الکتروموتور سعی تمام در کاهش قیمت خرید می کنند درست بمانند اینکه والدینی برای کم کردن هزینه های ۲۵ ساله فرزند داری خود سعی در کاهش هزینه های زایمان داشته باشند.

اما باید به یک واقعیت تلخ اعتراف کرد و آن این است که اغلب قریب به اتفاق مشتریان نسبت به پرداخت یکجای هزینه خرید موتور بسیار حساس تر هستند تا هزینه های چندین برابری تدریجی آن در آینده. در واقع آنها برای یک قران از دست دادن در خرید موتور نگران هستند اما برای تومان تومان هزینه های بعد از آن خیر!!!

هزینه های کاربری موتورهای الکتریکی:

هزینه کل = هزینه خرید + هزینه کارکرد + هزینه توقف

 

  • هزینه خرید

خرید الکتروموتور هم بی تاثیرترین بخش در کاهش هزینه هاسا اگر موتور نامناسب انتخاب گردد و هم مهم ترین بخش از آن اگر موتور مناسب انتخاب گردد چرا که هزینه های کارکرد و توقف را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

نکته مثبت و قابل توجه خرید الکتروموتور این است که قیمت موتورالکتریکی مناسب با موتور الکتریکی غیر مناسب تفاوت فاحشی ندارند اما تاثیر آن در کل هزینه های طول عمر موتور بیش از ۵۰% می باشد. یعنی خرید صحیح میتواند تا ۵۰% از هزینه های مصرف کننده در طول عمر ۲۰ ساله موتور الکتریکی را کاهش دهد و این صرفه چندین برابر قیمت خود الکتروموتور می باشد.

  • هزینه کارکرد

به هزینه های جاری برای کارکرد الکتروموتور اطلاق می گردد که شامل هزینه برق و نگهداری موتور الکتریکی است

راندمان یا همان بازدهی موتور الکتریکی بسیار مهم می باشد چرا که موتورهایی با راندمان بالاتر مصرف برق کمتری دارند و هزینه برق مصرفی را کاهش می دهند، خنک تر می مانند و طول عمر بیشتری دارند.

الکتروموتورهای با بازدهی بالاتر گاهی فقط ۵ الی ۷ % گرانتر از موتورهای الکتریکی مشابه با راندمان پایین تر هستند اما هزینه صرفی جویی شده از کاهش مصرف برق آنها چندین برابر بیش از مقدار تفاوت بین قیمت آنها می باشد.

  • هزینه زمان توقف

درصورت بروز مشکل این فقط خود الکتروموتور نیست که از کار می ایستد بلکه دستگاه و یا بار و یا خط تولیدی که بدان ها وابسته است هم ممکن است به ایستند و این یعنی توقف در تولید، اشکال در کار و می دانیم که در یک فرآیند تولیدی هزینه خواب خط بسیار بیشتر از تفاوت قیمت موتور صحیح و موتور نا صحیح می باشد.

 

در این زمینه هزینه های تعمیر و برگرداندن موتور به کار نیز باید افزوده گردد.

 

مشاوره:

به صورت معمول ما همیشه در حال مشاوره هستیم ، با بزرگترها، با دوستان و آشنایان، با افرادی که آنها را دارای دانش و آگاهی می دانیم و حتی با خودمان.

هنگام انتخاب و خرید الکتروموتورها باید به موارد زیر توجه نمود:

 ۱٫ نوع کاربری :

الکتروموتور برای گرداندن و به حرکت در آوردن چه تجهیزی استفاده می شود؟ رابطه گشتاور به توان آن به چه صورت است؟ به چه صورتی راه اندازی، کنترل و حفاظت  می گردد؟ چندبار روشن و خاموش می گردد و یا تغییر جهت خواهد داد؟

۲٫  محیط نصب:

موتورالکتریکی در چه دمای محیطی نصب می گردد؟ ارتفاع جغرافیایی محل نصب از سطح دریاهای آزاد چقدر است؟ آیا گرد و غبار ، رطوبت و سرما و گرمای زیاد و یا گازهای قابل اشتعال در اطراف موتور قرار دارد؟

۳٫  نوع نصب:

موتور به چه صورت به بار خود متصل می گردد؟ به صورت افقی؟ به صورت عمودی ؟ بار بر روی شافت الکتروموتور بر کدام محور بیشترین فشار را وارد می کند؟

 

با استفاده از کارشناسی  و مشاوره تخصصی شرکت ویستا جم صنعت، شما از تجربه، دانش و خدمات حرفه ای برخوردار می گردید:

تجربه :

شرکت ویستا جم صنعت بعنوان نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت فوکه بلژیک از خدمات و پشتیبانی آن شرکت برخوردار می باشد، با سابقه بیش از ۱۲۰ سال تجربه از قدیمی ترین شرکت های ارایه دهنده الکتروموتور می باشد.

برخورداری از پشتیبانی رسمی شرکت فوکه ، شرکت ویستا جم صنعت را برای کسب اطلاعات مستقیم از بخش فنی این شرکت با سابقه بلژیکی توانا ساخته است و این خود مزیتی است که با افتخار در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

دانش:

شرکت ویستا جم صنعت از کادری مجرب و آموزش دیده برخوردار است که دوره های تخصصی خود را در بالاترین سطح آموزشی شرکت بزرگ ABB گذرانده اند. سابقه آموزش ۱۰ ساله اینجانب به صنایع گوناگون از جمله فولاد، سیمان ، مس ، صنایع نساجی، کابل سازی و کشتی سازی در قامت مدرس رسمی مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران شناخت بسیار خوبی از جنبه های مختلف مربوط به الکتروموتور را فراهم نموده است که این دانش چند بعدی  دراختیار متقاضان قرارداده شده است.

ضمننا بخش فنی شرکت فوکه با بیش از ۱۲۰ سال سابقه مستمر در صنعت ماشین های دوار بخصوص الکتروموتورها ، دانش افزوده ای ارزشمند را در دسترس قرار داده است.

خدمات حرفه ای:

ارایه اطلاعات فنی کامل موتور الکتریکی پیشنهاد شده، همراهی گام بگام با درخواست کننده و مشاوره دقیق ایشان، حصول اطمینان فنی از صحت و درستی الکتروموتور پیشنهادی  با شرایط تاثیر گذار بر کارایی موتور الکتریکی و پاسخگویی به سئوالات مختلف و چند جانبه،

مراجعین بدون نیاز به پرداخت وجهی مستقل برای دریافت خدمات مشاوره ای می توانند از این خدمات جهت افزایش آگاهی بهرهمند گردند . مشاوره دقیق و مسئولانه  از جمله خدماتی است که شرکت ویستا جم صنعت را از دیگر ارایه کنندگان موتورهای الکتریکی متمایز می گرداند.

 

اتکاء به دانش آکادمیک جهت شناخت الکتروموتورها لازم است اما کافی نیست، موتورهای الکتریکی تجهیزاتی چند وجهی هستند آنها تجهیزی فقط الکتریکی نیستند، صرفا از قوانین مکانیکی پیروی نمی کنند و نمی توان آنها را بی نیاز به علم شیمی دانست، آنها را  عموماَ در تابلوهای الکتریکی، اماکنی با آلودگی محیطی کم و در شرایط راحت نصب نمی کنند بلکه برعکس عموماَ موتورهای الکتریکی در شرایطی نه چندان مناسب نصب می گردند.

 

نمی توان با بهره گیری فقط از یکی از علوم فوق و مشاوره فنی تک بعدی به تنیجه صحیح مورد انتظار و مطمئن در انتخاب الکتروموتور دست یافت. علم و دانش الکتریک و مکانیک هر دو اصلی ترین مولفه های شناختی الکتروموتورها می باشند که باید توامان مولفه های تاثیر گذار آنها شناخته و در انتخاب موتورها استفاده نمود.

تجربه ، شناختی دقیق از عملکرد ، کارایی، ضعف ها و قوت های موتورها الکتریکی را برای مشاور به ارمغان می آورد، که با همراهی دانش آکادمیک ایشان را برای تشخیص، تجزیه و تحلیل و نیز انتخاب الکتروموتور مناسب یاری می کنند.

 

ارایه مشاوره فنی و تخصصی موتورهای الکتریکی جهت تامین امنیت فنی درخواست کنندگان اصلی است که شرکت ویستا جم صنعت بر آن پایبند می باشد. چراکه هدف از مشاوره، ارتقاء دانش و آگاهی درخواست کنندگان و تضمین کارایی موتور الکتریکی قبل از خرید آن می باشد و این وظیفه ایست که شرکت ویستا جم صنعت برای پشتیبانی از متقاضیان خود در مرحله فنی به انجام می رساند.

 

هانی ادیب آزاد

مدیر فنی شرکت ویستا جم صنعت

امرداد ماه ۱۳۹۷